Du kan scrolla i sidled för att se alla produkter i jämförelsen.
|
1
| 2
| 3
| ||
Utmärkelse: | Bäst i test | ||||
Produkt: | Continental PremiumContact 7 | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | Michelin Primacy 4+ | Goodyear Efficient Grip Performance 2 | Nokian Hakka Blue 3 |
Betyg: | |||||
Bränsleekonomi: | C | C | A | B | B |
Våtgrepp: | A | A | C | A | A |
Bullernivå: | 71 dB | 69 db | 68 db | 69 db | 67 db |
Storlekar: | 16” – 21” | 17”- 21” | 15” – 20” | 15” – 21” | 15” – 17” |
Pris: | ca 1 100 – 4 300 kr | ca 1 100 – 3 500 kr | ca 1 100 – 3 400 kr | ca 900 – 3 800 kr | ca 1 000 – 2 100 kr |
Med en fast övertygelse om att det går att utveckla ännu säkrare däck som ger bättre körkänsla har Continental tagit fram ett sommardäck på nästa nivå. Gummiblandningen RedChili bidrar till utmärkt grepp och bromsprestanda, och däckets adaptiva mönster gör att det passar lika bra på torra och våta underlag. Detta är en egenskap som är viktig för oss i Sverige, där sommarvädret ofta skiftar mellan regn och sol.
Att köregenskaperna inte försämras oavsett väderlek gör PremiumContact 7 till ett lämpligt val för just svenskar.
Continental PremiumContact 7 har håvat in toppbetyg, både av experterna både i Sverige och internationellt. Hos Tyre Reviews har däcken utsetts till bäst i test och likaså i Teknikens Värld.
Även i Aftonbladets test presterade PremiumContact 7 bäst i samtliga deltester. Vid vattenplaning kom det till exempel upp i 84 km/h, vilket är bäst av alla däck i testet, och PremiumContact 7 får även högsta betyg för köregenskaperna på både vått och torrt väglag. Förutom det har däcket en låg bullernivå och ett lågt rullmotstånd.
Även de konsumenter som köpt Continental PremiumContact 7 är mycket nöjda. De skriver att däcket är tyst, lättrullat, stabilt och att det erbjuder maximal körglädje.
Continentals nya däck är bäst i alla deltester! Det är mycket lättkört på våt asfalt, styr exakt och uppför sig lugnt i kurvor och vid bromsning.
Continental PremiumContact 7 imponerade både på våta väglag och när det gäller energieffektivitet. Däcket visade sig ha den bästa bromssträckan på vått underlag, vara mindre känsligt för förändringar i lastvikt jämfört med sin föregångare och uppvisa det lägsta rullmotståndet bland de testade däcken.
Med ett utmärkt sidogrepp på blöta underlag reagerar Asymmetric 6 snabbt på styrningen. Kontaktytan anpassar sig dessutom efter körstilen och ökar vid behov, vilket ger dig som förare ännu bättre reaktivitet vid mer extrema manövrar. Däremot skriver Aftonbladet att bakhjulen kan tappa greppet ganska lätt vid vattenplaning. Det händer dock aldrig på torra väglag.
I Aftonbladets stora test av sommardäck får Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 betyget 3 av 5. Experterna menar att däcket ger en fin körkänsla med exakt styrning och ett bra grepp, särskilt på torra vägar. De beskriver också däcket som ett av de tystaste i deras test.
Förutom det har Eagle F1 Asymmetric 6 även fått fina betyg hos Tyre Reviews där det beskrivs som ett pålitligt och komfortabelt sommardäck som rullar bra på de flesta underlag. De skriver också att däcket har en god livslängd, men där är en del recensenter inte helt eniga. Vissa tycker att däcket slits fortare än däcken de testat tidigare, men det kan å andra sidan också ha att göra med hur och var du kör bilen.
Goodyear reagerar snabbt på styrningen och har en fin körkänsla på våt väg. Greppet är oftast bra och man får snabba varvtider, men bakhjulen tappar greppet lite för lätt.
Asymmetric 6 är ett utmärkt däck med exemplarisk prestanda på våta och torra vägar, enastående livslängd och bra valuta för pengarna.
Primacy 4+ presterar bra, både på torra och våta vägar, och är mycket lättkört. Det ger inte ifrån sig mycket buller och har likt Asymmetric 6 ett medel rullmotstånd. Bakhjulen släpper aldrig greppet och ett litet släpp fram är enkelt för föraren att kontrollera.
Michelin Primacy 4+ har också en fördel när det kommer till livslängd. Däckets mönsterdjup slits nämligen långsammare, även på ojämna underlag, och det finns även en smart säkerhetsfunktion som indikerar när det är dags att byta ut däcket.
Primacy 4+ från Michelin är ett mycket omtyckt sommardäck som fått höga betyg av både experter och kunder. I Aftonbladets senaste test fick Primacy 4+ fyra plus och betyget 8,7 av 10. Köregenskaperna på vått och torrt är det som imponerar mest. Det här däcket har dessutom hamnat i toppen i ett tidigare test av Aftonbladet, där det framför allt fick beröm för sin livslängd.
Michelins däckmodell har bortsett från det fått höga poäng i Råd & Röns senaste test av sommardäck – 69 av 100 – vilket är bara två poäng efter vinnaren (vilket i det här fallet var Continental PremiumContact 6, föregångaren till PremiumContact 7). Även här får däcket höga poäng för sin livslängd, men också för bromsning och slitage. Tyre Reviews ger också ett högt betyg och menar att Primacy 4+ är ett synnerligen bra däck.
Även om den inte vann någon testkategori säkrade den konsekvent höga prestandan över samtliga tester en andra plats. Detta är ett välbalanserat däck som garanterar en hög säkerhetsnivå under alla förhållanden.
Michelin uppför sig lugnt på alla underlag och har tillräckligt med grepp i alla situationer. Bara i de allra värsta undanmanövren kan det släppa lite bak.
Efficient Grip Performance 2 från Goodyear har som ovan nämnt lägre rullmotstånd än sin föregångare, vilket gör det mer bränsleeffektivt och miljövänligare. Det har också en 50 procent längre körsträcka än sin föregångare enligt ett internt test gjort på öppna vägar i bland annat Frankrike och Luxemburg.
Förutom det är Efficient Grip Performance 2 utrustat med Wet Braking-teknik som ger en kortare bromssträcka och Mileage Plus-teknik som förbättrar däckets livslängd.
Goodyear Efficient Grip Performance 2 har ett högt genomsnittsbetyg på Google Shopping, som samlat över 1800 omdömen från olika återförsäljare.
Vissa användare skriver att det är det bästa däcket de haft och att det går tyst och mjukt. Det klarar regn utan problem och det låga rullmotståndet har visat sig i form av en lägre bensinräkning. De skriver också att de gillar det inbyggda kantskyddet som skyddar fälgarna mot skador från trottoaren.
På Tyre Reviews har Goodyear Efficient Grip Performance 2 ett snittbetyg på 87 procent baserat på över 70 recensioner och i Råd & Röns sommardäcktest placerar det sig i toppen, faktiskt på en andraplats efter Continental PremiumContact 6. Extra höga betyg ges för hanteringen och livslängden.
Goodyear däcket var fantastiskt i båda hanteringstesterna, och visade sig vara det snabbaste däcket på vått väglag tillsammans med ett annat däck. Det var också tyst och bekvämt med ett mycket lågt rullmotstånd. Ytterligare ett riktigt välbalanserat däck från Goodyear.
Extremt jämna resultat för sina vägegenskaper. Bromsförmågan är god och testbilen blev snabbt stabil på vägen efter våra kraftiga undanmanövrar.
Tack vare konceptet Dry Touch 3.0 erbjuder Hakka Blue 3 goda köregenskaper som dessutom håller i sig även när däcken börjar bli slitna. Och den slittåliga gummiblandningen Cool Blue Hybrid gör att däcken håller sig flexibla även när temperaturen sjunker. Den bidrar också till ett minskat rullmotstånd med lägre bränsleförbrukning och ökad räckvidd som resultat.
Hakka Blue 3 har ett balanserat mönster och en optimerad mönsterklackfördelning som gör däcket stabilt, lättstyrt och förutsägbart. Dess unika Silent MultiZone Design bidrar dessutom till minskat buller, vilket kan vara extra fördelaktigt vid körning på grövre asfalt.
I ett äldre sommardäcktest av Aftonbladet blev Nokian Hakka Blue 3 utsett till bäst i test, bland annat eftersom det erbjöd det bästa sido- och bromsgreppet på våta väglag av alla testade däck. Däcket beskrevs också som tyst, bekvämt, ”lättkört i alla situationer” och fick fem plus av fem möjliga.
I det senaste däcktestet av Aftonbladet blev poängen inte riktigt lika bra – tre plus av fem – men Hakka Blue 3 hyllas fortfarande för sitt sidogrepp och exakta styrning. Däremot greppar det inte riktigt lika bra på torrt väglag som konkurrenterna och däcket är dessutom ett av de mest trögrullade i testet.
Jämfört med sin föregångare finns det en bättre balans mellan vått/torrt, där framför allt stabiliteten och greppnivån på torrt har lyfts ett snäpp. Våta vägar är fortfarande däckets specialitet.
Det är säkert på torr väg, styr exakt och tappar inte greppet, även om det inte greppar lika bra som de bästa.
Från den första april 2024 är det fritt fram att byta till sommardäck. Från och med den 16 april får du dessutom inte längre köra med dubbdäck enligt lag, såvida det inte är halt och snö. Att köra med odubbade vinterdäck under sommaren är däremot inte olagligt och något många väljer att göra. Samtidigt finns det många bra anledningar att göra bytet till sommardäck när det blir varmare.
De flesta vinterdäck är för mjuka för torra väglag, vilket gör körningen mindre följsam. Dessutom blir bromssträckan bra mycket längre om du kör med vinterdäck på torrt eller vått väglag, vilket ökar risken för trafikolyckor.
På samma sätt som det är en dålig idé att köra med vinterdäck under sommaren är det förstås inte lämpligt att köra med sommardäck under vintern. Faktum är att det till och med är olagligt i Sverige. Under perioden 1 december till 31 mars förväntas alla bilister ha bytt till odubbade vinterdäck eller dubbdäck. Har du inte gjort det riskerar du böter på 1000 kronor.
Sommardäcken har dålig acceleration när det är vinterväder, och långa bromssträckor på is eller snö. Medan vinterdäcken har en helt annan mönsterdesign och mer sajpningar som gör att de får grepp på hala vinterlag, har sommardäcken alldeles för dåligt fäste för att vara säkra att köra med på vintern.
Sommardäcken är heller inte gjorda för kalla temperaturer, och därför kan de förlora elasticitet och spricka. Då är de inte bara osäkra och olagliga att köra med, utan måste också bytas ut i förtid, vilket blir en onödigt dyr historia.
Är dyrast alltid bäst när det gäller däck? Inte nödvändigtvis. Däremot visar tester gjorda av bland annat Aftonbladet att billigare däck från exempelvis Kina sällan kommer i närheten av den prestanda och kvalitet som däck från välrenommerade märken som Michelin, Continental eller Goodyear erbjuder. Visst finns det undantag – Linglong och Landsail är exempel på två kinesiska däckmärken som presterar hyfsat bra och som troligtvis kommer att bli bättre med åren. Goodride och Winrun å andra sidan presterar inget vidare, inte alla fall inte enligt Aftonbladets tester. Båda däcken är bullriga, har långa bromssträckor och dåliga köregenskaper överlag.
Vi på Bäst-i-testet.se tycker inte att man ska kompromissa med däcken, oavsett om du ska köra på sommaren eller vintern. Vi rekommenderar därför bara däck från kända tillverkare som fått bra betyg både i tester och av användarna själva.
När du kollar efter sommardäck, eller däck över huvud taget, kommer du att lägga märke till att olika däckmodeller har olika beteckningar bestående av siffror och bokstäver. Dessa beteckningar beskriver däckets typ, storlek och prestanda, och kan vara bra att lära sig läsa av eftersom det kan underlätta i valet av däck.
Låt säga att ett sommardäck har kombinationen 225/45R17 91W. Här går vi igenom vad varje del i denna kombination innebär.
225 | Däckets bredd i millimeter, mätt från den ena sidoväggen till den andra. |
45 | Däckets profil. Talet 45 betyder att däckets höjd är 45% av dess bredd. Ett lägre tal indikerar ett däck med lägre profil. |
R | Står för radial, vilket är den mest vanliga typen av däckkonstruktion idag. |
17 | Fälgdiametern i tum, alltså storleken på fälgen som däcket är avsett för. |
91 | Däckets belastningsindex som representerar däckets maximala bärkraft. Ett index på 91 indikerar att däcket kan bära en maximal vikt på 615 kg. |
W | Däckets hastighetsklass, som anger den högsta säkra hastigheten däcket kan hanteras vid. ”W” betecknar en maximal hastighet på upp till 270 km/h. |
Nedan hittar du tabeller för hastighetsklasser och belastningsindex som du kan ta hjälp av när du läser olika däckbeteckningar.
N | 140 km/h |
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
Z | >300 km/h |
75 | 387 kg |
80 | 450 kg |
85 | 515 kg |
90 | 600 kg |
95 | 690 kg |
100 | 800 kg |
105 | 925 kg |
110 | 1060 kg |
115 | 1215 kg |
120 | 1400 kg |
125 | 1650 kg |
130 | 1900 kg |
Det finns vissa saker som kan vara bra att tänka på innan du köper nya sommardäck. Här går vi igenom några av de viktigaste.
Att köra på för slitna däck är en dålig idé, inte minst då de tappar markkontakt när mönsterdjupet slits, vilket gör att det blir svårare att kontrollera bilen under exempelvis vattenplaning.
Ett sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men många experter rekommenderar att det är dags att köpa nya sommardäck redan när mönsterdjupet slitits ner till 3 – 4 millimeter. Då försämras nämligen friktionen på våta väglag.
För körning på grus passar sommardäck med grövre mönster bättre. För de allra flesta som bor i en vanlig svensk stad behövs inga specialdäck, men bor du på landsbygden och ofta kör på grusvägar kan det vara smart att välja däck med ett grövre mönster.
Vissa däckförsäljare kan ofta ha äldre versioner av däck liggandes på sina hyllor i flera år. Eftersom de ser precis likadana ut och har samma namn kan et vara svårt för en vanlig konsument att upptäcka detta.
Du bör inte köpa däck som är äldre än två år, även om många däckförsäljare menar att lagringstiden inte har någon påverkan på prestandan. Och gör du det ändå bör du åtminstone pruta på priset.
Titta på den fyrsiffriga koden på sidan av däcket (vanligtvis i slutet av den långa bokstavskoden som börjar med ”DOT”). Står det 3023 betyder det vecka 30 och år 2023.
Har du inte råd att köpa fyra nya sommardäck? Då bör du sätta de nya däcken bak och de mer slitna däcken fram (oavsett om bilen har fram- eller bakhjulsdrift). Enligt Transportstyrelsen kan detta minska risken för baksladd vid vattenplaning, bromsning eller i svängar.
I en intervju med Mestmotor.se säger Jerry Steen på Vägverket Region Väst att det var ”mer regel än undantag att de sämsta däcken satt bak” när han granskat de sladdolyckor som har lett till dödsfall.
De billigaste sommardäcken är inte nödvändigtvis de billigaste i det långa loppet. Dessutom kan säkerheten vara betydligt sämre jämfört med däck från kända tillverkare.
Dyrare däck med lägre rullmotstånd kan hjälpa dig tjäna pengar, eftersom de gör att bilen drar mindre bränsle. Slitbanan på den här typen av däck är dessutom mer hållbar, så räkna med att de går att använda längre innan de behöver bytas ut igen.
OBS! Bäst-i-testet.se kan inte garantera att de omdömen vi använt som källor har lämnats av personer som köpt eller använt produkten. Läs mer i våra allmänna villkor.
Mellan april och november bör du använda sommardäck, såvida det inte är vinterväglag. Har du dubbdäck behöver du ha bytt ut dem innan 15 april.
Minst 1,6 mm på minst 75 procent av den mittersta delen av slitytan, säger lagen. För din egen säkerhet bör du dock byta mycket tidigare än så. Är ditt mönsterdjup under 3 mm bör du överväga att skaffa nya däck.
Det är svårt att ge ett exakt svar på hur länge dina sommardäck håller eftersom det bland annat beror på ditt körsätt och hur mycket du kör. En fingervisning är dock att sommardäck håller cirka 4 000 – 5 000 mil.
Har du inte bytt ut dubbdäcken till sommardäck den 16 april riskerar du att få böter om du blir stoppad av polisen.
Mellan april och november bör du använda sommardäck, såvida det inte är vinterväglag. Har du dubbdäck behöver du ha bytt ut dem innan 15 april.
Minst 1,6 mm på minst 75 procent av den mittersta delen av slitytan, säger lagen. För din egen säkerhet bör du dock byta mycket tidigare än så. Är ditt mönsterdjup under 3 mm bör du överväga att skaffa nya däck.
Det är svårt att ge ett exakt svar på hur länge dina sommardäck håller eftersom det bland annat beror på ditt körsätt och hur mycket du kör. En fingervisning är dock att sommardäck håller cirka 4 000 – 5 000 mil.
Har du inte bytt ut dubbdäcken till sommardäck den 16 april riskerar du att få böter om du blir stoppad av polisen.
Betygsätt det här testet